meer info: brieven klimaatnoodtoestand

3 verschillende groepen sturen brieven:

  1. de leerkrachten (=onze brief die we als Teachers for Climate naar alle scholen stuurden)
  2. de leerlingen: de voorbeeldbrief kan je hier snel en gemakkelijk versturen!
  3. de (groot)ouders: de voorbeeldbrief kan je hier snel en gemakkelijk versturen!

De kern van deze brieven is één gemeenschappelijke vraag: roep a.u.b. in uw school de klimaatnoodtoestand uit en zet zo stappen in de richting van een school zonder uitstoot van broeikasgassen!

26 september : scholen roepen klimaatnoodtoestand uit

Scholen roepen klimaatnoodtoestand uit en registreren op globale kaart van www.cedamia.org.
   Een leerling of de directeur verklaart officieel aan welke 10 beloften men zich zal houden om de
   ecologische voetafdruk   te verkleinen ( inspiratie : zie www.cedamia.org
   (één van de tien klimaatacties zou eruit moeten bestaan dat men meer info geeft op school over de klimaat-
     crisis). 
   (indien het niet lukt om het op schoolniveau te doen, kan het ook gebeuren door afzonderlijke klassen) 
   
–   In zoveel mogelijk scholen rinkelt de bel om 12.05u om de klimaatnoodtoestand uit te roepen.

KLIMAATNOODTOESTAND OP SCHOOL: WAT HOUDT HET IN? 


OM DE KLIMAATNOODTOESTAND OP SCHOOL TE KUNNEN UITROEPEN, ENGAGEERT DE SCHOOL (OF KLAS) ZICH OM 10 CONCRETE KLIMAATACTIES TE ONDERNEMEN. (inspiratie : zie hieronder) : 
​  

A. POLITIEKE ACTIES 

1) KLIMAATBETOGINGEN EN -MANIFESTATIES : neem deel aan manifestaties en betogingen voor het klimaat

2) POLITICI AANSCHRIJVEN : Schrijf politici aan van je eigen stad, het Vlaamse parlement, de federale regering of de Europese regering met de vraag concrete maatregelen te nemen om de klimaatopwarming tegen te gaan. Of vraag je gemeentebestuur om de klimaatnoodtoestand uit te roepen en zich te engageren om tegen 2050 klimaatneutraal te worden. (inspiratie voor de aanvraag bij Cedamia Org). 

3) MEER KLIMAATLESSEN IN HET ONDERWIJS : Schrijf de minister van onderwijs aan met de vraag om meer lessen over klimaat, klimaatadaptatie en mogelijke klimaatoplossingen op school. 



B. DUURZAME ENERGIE

4) GROENE ENERGIE : Probeer je school te overtuigen om over te schakelen naar een groene energieleverancier (voor meer info, zie mijngroenestroom.be) ( in het geval jouw school behoort tot het GO, zal je de minister van energie van de Vlaamse Gemeenschap moeten aanschrijven, aangezien zij beslissen voor alle GO-scholen).

​5) ZONNEPANELEN : Organiseer een actie om zonnepanelen te installeren op het dak van je school
    ( info bij AGION voor subsidies)

6) LED-LAMPEN : Overtuig je school om zoveel mogelijk Led-lampen te gebruiken.

7) WARMTEBESPARING : Bekijk met de school hoe de school zoveel mogelijk op warmte kan besparen. 
     Tips : http://vbs.terbank-egenhoven.be/assets/helpdesk-energiezorg-voorbeeld3-reg-terbank_tcm5-83097.pdf



C. VOEDING EN GEBRUIKSARTIKELEN OP SCHOOL 

8) GEEN VLEES : geen vlees meer in de kantine ( indien niet mogelijk: geen runds-vlees meer) of beslis met 
     zoveel mogelijk leerlingen om één of meerdere dagen in de week geen vlees meer te eten. 

9) PALMOLIE-VRIJ : vermijd palmolie in voeding en schoonmaakproducten op school (voor palmolie worden de regenwouden in Indonesië afgebrand) (veel snoep uit de automaten bevat palmolie, de meeste schoonmaakproducten en zepen op school bevatten palmolie) ( info te vinden op http://www.palmolie.info/wat-kun-jij-doen/

10) EET LOKAAL: overtuig je school en medeleerlingen om zoveel mogelijk ervoor te zorgen dat alle
      voeding lokaal werd geproduceerd (vermijd dus voeding die met het vliegtuig of grote vrachtschepen
      naar hier werd gebracht zoals mango’s, bananen, bonen uit Kenya…) 

11) VERMINDER PAPIERGEBRUIK: zoek samen met de school naar mogelijkheden om het papiergebruik op
     school te beperken of schakel over naar recyclage-papier.  

12) AFVAL VERMINDEREN: overtuig je school om de automaten te verwijderen, herbruikbare bekers
      te gebruiken, geen plastieken bordjes, rietjes of bestek, zamel gebruikte gsm’s en smartphones in of 
      organiseer een opruimactie voor zwerfvuil in de buurt van je school. 
      (afvalverbranding betekent immers CO2-uitstoot en alle plastics worden gemaakt uit aardolie= fossiele
​      brandstoffen)  



D. BEWUSTWORDING 

13) KLIMAATLESSEN : Vraag de directie om meer klimaatlessen op school. 
    Nodig een wetenschapper uit om over het klimaat te komen spreken op school of laat aan zoveel mogelijk
    leerlingen een film of documentaire zien over het klimaat ( vb ‘ Klimaatbetoog van Nic Balthazar ‘, 
    ‘ Before the flood ‘ van Leonardo Di Caprio, de film ‘ Demain ‘ over klimaatoplossingen overal ter wereld…
    ( meer tips en links naar video’s te vinden op www.teachersforclimate.weebly.com ‘ in de klas’ ). 
     Vraag een leerkracht die veel over klimaatverandering weet, om ook eens aan andere klassen het 
     klimaatprobleem toe te lichten. 

14) KLIMAATAMBASSADEUR : Wees een klimaatambassadeur in je eigen familie of kennissenkring. Probeer je
    eigen ouders ervan te overtuigen om over te schakelen naar een duurzame energieleverancier,
    het spaargeld te beleggen bij een zo duurzaam mogelijke bank ( zie www.bankwijzer.be),
    zonnepanelen op het dak te plaatsen, vliegtuigloos te reizen ( tips bij www.zomerzondervliegen.be),  
    minder de wagen te gebruiken, te kiezen voor een elektrische wagen of zoveel mogelijk het huis te isoleren.

15) KLIMAATFILMPJE : Maak met je klas een filmpje over één of enkele van de klimaatacties die de school
      wil ondernemen zodat iedereen begrijpt waarom dit gebeurt. Of maak met zijn allen een grote
​      vlag waarop staat dat je school de klimaatnoodtoestand heeft uitgeroepen. 

16)  MOVE YOUR MONEY : Verander met zoveel mogelijk leerlingen van bank want de meeste grote banken
     investeren nog steeds het geld van hun klanten in de fossiele industrie. 
     Probeer je school te overtuigen om ook van bank te veranderen.
     (indien deze actie je te complex lijkt, kan je ook een mailtje schrijven naar je bank met de vraag niet meer
      te investeren in de fossiele industrie).
      Alle info te vinden op : https://bankwijzer.be/nl/bankwijzer/take-action/

17)  SCHRIJF DE MEDIA AAN: Schrijf een mail of brief naar de redacties van televisie- of radiozenders, 
      kranten of online-nieuwskanalen met de vraag meer over het klimaat te berichten en het als een crisis te 
      behandelen. Zolang nieuwsredacties dit niet doen, blijft de grote massa denken dat er geen probleem is. 


E. MOBILITEIT 

18) VLIEGTUIGLOOS REIZEN : Probeer je school ervan te overtuigen om niet meer het vliegtuig te gebruiken voor 
    schoolreizen. 

19) DUURZAME MOBILITEIT : overtuig zoveel mogelijk medeleerlingen om te voet, met de fiets ( elektrische fiets) 
    of met het openbaar vervoer naar school te komen. 



E. MEER GROEN 

20) BOMEN EN GEVELTUINEN: Plant bomen op de speelplaats, geveltuintjes tegen de muren of zaai bloemen.
    Overtuig de directie om stukken speelplaats te ontharden (tegels wegnemen, grond weer tevoorschijn laten
    komen en beplanten). 

21) MOESTUIN : Leg een moestuin aan op school, gebruik de groenten in de kantine en composteer al het
    groenten-en fruitafval van zowel leerlingen als leerkrachten. 
    Of maak met de leerlingen uit afvalmateriaal de perfecte moestuinbak voor op de speelplaats. 

22) STEUN BOOM-PLANTACTIE : Neem zelf deel aan een boom- of bosplantactie in je buurt
    of steun een bosplant-actie in het buitenland door via een actie op school geld in te zamelen. 
    Of vraag de ICT-coördinator op je school om voortaan ‘ Ecosia‘ als eerste zoekrobot te gebruiken op 
    alle computers in je school. Bij elke zoekactie worden op die manier bomen geplant. 
    ( vb Bosproject in Kongo  : https://congo.fajalobi.be)
    (steun actie van Bos+:  https://www.bosplus.be/nl/10-miljoen-bomen)